lördag 16 december 2017

Hongkong

Vi började vår resa ifrån Luleå på luciakvällen. Sov på ett hotell i Arlandastad eftersom vi skulle resa så tidigt på fredagen. Resan gick via Düsseldorf där vi gick på ett stort plan från Cathay pacific. Jag, Håkan och döttrarna sov knappt något på planet hit. Vi stördes av många ledsna småbarn och vuxna som hade svårt att sitta still.

Flygplatsen var en upplevelse. Man tog ett tåg för att komma till ankomsthallen. I ankomsthallen fanns det influensakontrollanter. Det räckte dock med att barnen tog av sig kepsarna och huvorna på sina hoodies för att klara sig igenom den.

Vi tog tunnelbana in till stan. Det var morgonrusning och massor av folk. I tunnelbanan arbetade det många som bara verkade att ha till uppgift att få in folk i tåget. Efter två byten var vi framme vid det boende som resebyrån bokat. Det var ett vandrarhem. Vi hade svårt att hitta det eftersom det var i en byggnad med många småaffärer och skrädderier. Det var trångt i hissarna och man var tvungen att hitta rätt hiss för att ta sig upp. Rummet kändes trångt och man skulle duscha över toastolen. Jag fick klaustrofobi och hjärtklappning av att vara där. Vi lämnade väskorna och gick och åt. Via gratis wi-fi på Mac Donalds hittade vi ett hotell i närheten.

Efter att vi checkat in på hotellet sov vi en stund. På kvällen var vi först upp på hotellets tak på happy hour. Utsikten var fin därifrån.

Efter det åt vi först på en dålig och dyr sushirestaurang. Fick gå på pizza hut efteråt för att bli mätta.